Karel Čipera Narozen v roce 1937. O letectví se začal zajímat už v klukovských letech, od roku 1949, nejprve jako modelář, poté, co se poprvé svezl při vyhlídkovém letu letounem M-1C Sokol na letišti v Kralupech nad Vltavou. Zápisník letů pilota bezmotorových letadel otevřel prvým zápisem o seznamovacím letu v Kralupech nad Vltavou dne 2.8.1953 na letadle Piper. Prvý samostatný let na letadle Pionýr LF-109 absolvoval 6.6.1954. V roce 1956 ukončil Vyšší průmyslovou školu leteckou v Praze Hloubětíně maturitou se specializací stavby leteckých motorů. Do zaměstnání nastoupil v Aeru Vodochody. V průběhu vojenské presenční služby byl zařazen jako letecký mechanik pro letouny MiG-15 a MiG-17. Po ukončení vojenské služby se vrátil zpět do Aera Vodochody, do sériové konstrukce. Pilotem bezmotorových letadel se stal v roce 1959, kdy také získal plachtařský odznak „stříbrné C“. Již v roce 1960 se stal učitelem bezmotorového létání. Postupně získal oprávnění k samostatným letům na mnoha typech bezmotorových letounů: Krajánek Z-24, Šohaje Z-25, Z-125, Z-425, Pionýr LF-109, Blaník L-13 a L-13J, Orlík VT-16, VT-18, VT-116, Kmotr LG-130, Luňák LF-107 a Antonov A-15. V roce 1970 byl zařazen do výcviku žáků motorových letounů. Složením zkoušek 7.6.1974 se stal sportovním pilotem motorových letounů. Oprávnění k letům jako pilot-vlekař získal zkouškou v roce 1978. V roce 1980 získal II výkonnostní třídu v motorovém létání. Získal oprávnění k samostatným letům na letounech Zlín Z-126, Z-226, Z-43 a Aero Ae-45 ve dne a Zlín Z-126 a Z-43 v noci. Svou aktivní leteckou činnost ukončil ze zdravotních důvodů v roce 1984. Karel Čipera začal fotografovat v roce 1955. Od roku 1959 byl členem fotokroužku Kulturního a společenského střediska v Kralupech nad Vltavou. U profesora Jána Šmoka na FAMU absolvoval čtyřsemestrální kurz pro lektory fotografování v kulturních střediscích. Dále byl členem fotokroužku v Aeru Vodochody, kde se stal později jeho vedoucím. Laboroval s barevnou fotografií v negativu i s inverzí. Fotografoval fotoaparáty Super Ikonta 6x9, Flexareta 6x6 a později Prakticou na kinofilm. Vystavené fotografie přibližují atmosféru sportovních letišť, leteckých a modelářských soutěží i leteckých dnů v 50., 60. a 70. letech na letištích Kralupy nad Vltavou, Mělník, Sazená, Vrchlabí, Vodochody.
Létání ve fotografii Karla Čipery

Veškerá práva vyhrazena(c)Pavel Novotný